torsdag 27. juni 2013

Bøker og sommerens herlighet i Fjærland

I helga var jeg i Fjærland i Sogn sammen med kollegaene mine på biblioteket. Hovedmålet var selvfølgelig Bokbyen, hvor vi skulle avlevere et par esker med kasserte bøker og se på bok- og folkelivet. Her kan du lese om turen min til den andre norske bokbyen, i Tvedestrand.

Og hvis Tvedestrand er sørlandssjarmerende, er Fjærland vestlandssjarmerende. Ei stripe med vei ved fjorden mellom høye fjell og med breene lengst bak. Små bokbutikker på rekke og rad med hver sine særpreg. Bokbyen har virkelig lagt seg i selen for å skape stemning og framheve det fine ved plassen.

Her kommer en liten bildereportasje!

Bøkene jeg kjøpte med meg hjem. Det meste bare til meg selv.
 

Hotel Mundal, som kan spore sin ærverdige historie tilbake til 1891.
Litt slitt. Elegant. Nydelig mat.


På rommet ved siden av vårt skulle det visst bo
en kjent forfatter, men vi så aldri noe til ham.


Stemningsbilde fra ett av de mange bokhusene langs sjøen!
Masse bøker - i system. Sånt liker en bibliotekar.
Kaiområdet med bokboder


Her utsikt fra Straumsvågs antikvariat, som lå litt i høyden.

Nei, måka utfordra ikke tyngdeloven. Det er det Blogger som gjør.
 
Stemningsfull utsikt fra hotellrommet. 




6 kommentarer:

Elin sa...

Så mange bøker :) Fine bilder :)

Synne sa...

Takk! Ja, dette var himmerike for en lesehest med hang til det koselige.

aariho sa...

En fin boktur i vakre omgivelser!

Gråbekka`s Blogger sa...

Koselig det var å se på bildene, så jo ut som et vakkert sted med masse bøker:)

Frøken Vims sa...

Det er fint i Fjærland! Pleier å ta ein tur innom om sommaren når vi er på besøk i Sogn. Herlig å oppleve stemninga der, og å ta med seg ein liten bunke bøker og teikneseriar derifrå;)

Synne sa...

Ja, som du ser stakk jeg også innom seriebua;) Det ble Sølvpilen, som jeg husker at jeg leste hos noen vi var på besøk hos da jeg var lita, og så Knøttene, da.