mandag 3. juni 2013

Baksjå og framsjå: mai

Mai var en måned med bil på hjernen...

Maimåneden er ferdig og skal oppsummeres! Her er den forrige, for april.

Mai var en måned der jeg stort sett gjorde andre ting enn å lese. Jeg kjørte flittig bil; det nærmer seg tida for oppkjøring (hvis du rekker å lese dette på forhånd, kryss fingre for meg i morgen tidlig!). Surfing på nettet, øving til Virtual Choir 4, festdager og sosiale aktiviteter ble det også. Ellers lå ventepåblogginnleggbunka tungt over meg, og jeg har funnet ut at jeg vil gjøre slutt på resten av den straksens. Nok er nok!

Her er ei oppsummering over månedens innlegg
Hvilke bøker leste jeg ellers?
  • Kunsten å høre hjerteslag av Jan-Philipp Sendker. Vakkert drama om en burmesisk gutt som blir blind og finner kjærligheten med ei lam jente. Med henne som los på skuldrene kan han springe hvor det skal være... Historien blir gradvis avslørt til hovedpersonen i rammefortellingen, Tin Wins datter som bor i USA. Dette er ei bok som fortjener et eget innlegg - og mange omlesninger, hvis en hadde hatt tid. Spesielt tanken "hva hvis jeg hadde vært blind?" fikk meg til å stoppe opp. Jeg lar Bokelskerinnen si det jeg ikke får sagt!
  • Ung mann til leie av Stephen Gallagher. Dette er krim, og dermed har jeg 3 av lesemålet på 10! Gallaghers bok er vel det en kaller en psykologisk thriller, eller skal vi si psykopatisk thriller? Eller røper jeg for mye da? Uansett, hovedpersonen Ruth leier en ung mann som ledsager på en firmafest for å unngå mistanker om hennes eget ulovlige forhold til sjefen. Faktisk er det elskeren som har foreslått det hele. Det viser seg å bli fatalt. Tidvis ekkelt, men hele tiden spennende leseopplevelse, og det hele virker realistisk.
  • Furuset av Linn Strømsborg. Romanen om ei dame som ikke lenger er ei lita jente, men flytter hjem til foreldrene på Furuset etter å ha gjort ferdig masteroppgaven sin. Der får hun jobb i ei videosjappe og treffer igjen den gamle vennegjengen sin. Hun drikker øl med bestekompisen sin Jo, akkurat som så mange ganger før. Hva er likt, og hva er annerledes? Og når blir en person egentlig voksen? Jeg falt veldig for denne boka, som kan minne litt om Bare ukedager, anmeldt her (hvor hovedpersonen er noe yngre). Lettlest og dyp.
  • Himmelen slår sprekker av Erling Bauck, fagbok kjøpt fra boksalget på biblioteket. Handler først og fremst om de jødiske profetene, blant dem skribentene som skrev store deler av Bibelen - og omskrev deler av den. Boka forteller så om teorien som går ut på at Jesus "fra Nasaret" egentlig ikke var en Nasaretinnbygger, men en jødisk profet, innvidd i den religiøse gruppen som er best kjent som esseerne (de skal være opphavet til Dødehavsrullene). Dåpen som først ble Johannes døperens varemerke og siden de kristnes, skal visstnok ha vært inspirert av religioner fra Babylon. Utrolig interessant; jeg har lært meg å være skeptisk, men syns at det er ting her som virker troverdig. Enda en sitrondråpe i nostalgien over min troende fortid!
  • Miraklenes tid av Tor Edvin Dahl. Roman om en pinsevenn som etter konas død blir predikant - på grunn av tilfeldigheter, egentlig, og uten å ha den store troen på det han sier og på helbredelsen han etter hvert utfører.
Det ble til sammen ni bøker i mai, pluss en del barnebøker jeg har lest på jobb og ikke fått skrevet opp på lista "Lest i 2013". Til nå i år teller jeg 85 bøker på lista.

Kan noen bli med på Best i 2013-videoen? Kanskje Furuset for beste drama, eller Flink pike i essay/selvbiografisjangeren? Eller Kunsten å høre hjerteslag som tristeste/ nydeligste bok. Den som følger med får se.

Så var det framsjå for juni:
Jeg er fremdeles underveis i Oryx og Crake. Jeg så forresten nettopp en film, Cloud Atlas, som gav meg noen assosiasjoner til denne romanen (forresten, se filmen hvis du liker/ tåler science fiction og spesielle tidsfenomener!) Ellers har jeg lånt med meg hjem to fagbøker fra magasinet (funnet i den årlige bibliotekryddingen), de er jeg spent på. Og Gregor i Underlandet av Suzanne Collins (Dødslekene-forfatteren) har jeg store forventninger til.

Ingen kommentarer: