lørdag 4. mai 2013

Baksjå og framsjå: april

Tida går! Hørt det før? Det er tid for oppsummering av april her på Lesehest-bloggen. Her er oppsummeringa av mars.

Lesehest-heksa har farga håret selv for første gang.
Interessant for de spesielt interesserte.
19 innlegg i april i fjor. 6 innlegg i samme måned i år. Hm.
Mye å tenke på (bil, for eksempel). Forkjølelse som gjør det mer behagelig å lese enn å skrive (jeg rakk faktisk å lese 21 bøker!). Det fins mange grunner en kunne gitt for en innleggsstatistikk som ser flau ut mot fjorårets. Men jeg har mest sannsynlig ingen lesere som depper hvis det går for lang tid uten et innlegg, så jeg stopper unnskyldningene her. Jeg blogger når jeg har lyst og overskudd! Og fjoråret var jo skremmende aktivt, eller hur?

 De fem innleggene som ikke var baksjå/framsjå handlet om: 
Hva leste jeg i april?
 
  • en grafisk roman med handling fra Jerusalem (innlegg på vei, med omtale av flere "tenke-bøker")
  • en annen magasin-skatt inspirert av de amerikanske sex-rapportene på 50-tallet; en typisk sosialrealistisk roman
  • en finsk roman jeg har tenkt på å lese LENGE, som var mer spesiell enn jeg forventa og som jeg håper å skrive mer om
  • Kristopher Schaus funderinger rundt 22.juli-rettssaken
  • ei bok om tredjekultur-barna fra Norge, med personlige fortellinger fra to misjonærbarn
  • ei skeptiker-debattbok om alt fra Harry Potter til ønskekvister (her skrev jeg om den nyeste
  • et kristentfilosofisk forsøk på trosforsvar
  • biografien om Norges første kvinnelige biskop
  • en kjempespennende dystopi med spilltema, kan ligne litt på Erebos, men en anelse mer dyster. Likte den, kommer nok innlegg her også!
  • en nynorsk ungdomsroman om en gutt som prøver å finne ut hvem faren var, og finner ut mer om seg selv. Blir spenning også her.
  • andre bok i serien "Sirkelen", engasjerende på iallfall en måte
  • seks barnebøker jeg ikke omtalte, blant dem ei søt bildebok som heter Venner.
Kan noen av disse bøkene kjempe om å bli med i Best i 2013-videoen?
Kanskje Real Player One, som beste spenningsroman? Eller Rettsnotater, som beste essaybok? Ellers var det mye som var verdt å lese, men som ikke når helt opp på best-lista.
Forresten, kanskje jeg finner en kandidat til Bokbloggerprisen for norske bøker (Bokelskerinnen skriver om den her)? Jeg har så vidt jeg vet ikke lest ei bok utgitt i 2013 av en norsk forfatter, men det kan komme.

Når det gjelder lesemålet krim har jeg fremdeles bare 2 av 10. Men det er tross alt 7 måneder igjen av året!
 
Framsjå - mai
Nå når våren er på full fart inn i Hallingdal (ha, ha) er jeg nettopp ferdig med første bok i Kodeknekker-serien (jamfør surt innlegg), og er halvveis ute i siste Artemis Fowl-bok. Jeg har også rukket å lese Kunsten å høre hjerteslag; nydelig roman fra Burma. Inspirert av biografien om Rosemarie Köhn har jeg begynt på Håpstreet, som er ei slags andaktsbok (den bør dermed leses litt etter litt). Ellers har jeg bare tre bøker lånt fra biblioteket som jeg ikke har begynt på (to av disse er romaner jeg har store forventninger til). Det er ventepåblogginnlegg-bunka som er stor. Det skal jeg straks gjøre noe med! Sier vi.

Ingen kommentarer: