lørdag 2. mars 2013

Baksjå og framsjå: februar


Sånn kan det også sies.
Tid for oppsummering av årets andre måned! Her oppsummerte jeg januar.

I februar blogget jeg om en tv-serie (Brothers and sisters), og jeg skrev et bibliotek-dikt. Jeg hadde to vpbi-innlegg, ett om Gud og ett om spenningsbøker. Jeg hadde egne innlegg om en roman fra krigen og om en norsk overnaturlig thriller, egentlig fra 2012! Så ble det et reiseinnlegg fra Edinburgh. Mer aktiv bloggemåned enn januar, selv om det fremdeles er en tendens til lang tid mellom lesing og blogging! 
 
Jeg leste:
  • Hulda Garborgs første roman
  • Margaret Skjelbreds bok om morens liv - og sitt eget
  • en feel-good-roman av David Nicholls med handling fra 80-tallet
  • andre bok i Sevenwaters-serien av Juliet Marillier. Blir spennende å følge med videre!
  • Grand Prix-Josteins memoarer, med tanker rundt selvmordsforsøk og mye annet
  • ei fagbok om voldtekt i Norge. Hvem blir voldtatt og under (i) hvilke forhold, og hva slags straff får egentlig gjerningsmennene (/-kvinnene)? Leste også ei bok om norske jenter og seksualiseringen i samfunnet - skrevet av en feminist, delvis bygd på egne erfaringer. Veldig interessant.
  • to ungdomsromaner som behandler temaet kjærlighet på ulike måter
  • en framtidsroman for barn, islandsk - ikke så mange av disse!
  • to grøssere i Svingens mørke verden-serie (lettlest for barn) og ei detektivbok med politihund
  • ei veldig lettlest faktabok om Norge, lekker i grunnen
  • flere bildebøker - noen av dem morsomme og andre vakre. Vil spesielt nevne Hemmeligheten av René Gouichoux og Marc Boutavant og Skorpen av Charlotte Moundlic og Olivier Callec (bildebok). Disse kan virkelig komme høyt opp på Best i 2013-lista!

Dette var måneden der jeg startet en ny blogg.  Jeg har funnet ut at jeg vil skrive litt om bøker også der, men da bøker som er aktuelle for temaet på bloggen.

Hvordan vil lesemåneden mars bli? Jeg har nettopp begynt å lese Vakre skapninger, som er særlig aktuell nå med kinopremiere i disse dager. Spent på hvor denne plasserer seg i forhold til Twilight og andre bøker i sjangeren paranormal romance. Ellers har jeg en del bøker igjen i ventepåblogginnlegg-bunka. Oooog mange, mange bøker som venter på å bli lest! Hater tanken på å bli utbrent på lesefronten, skal passe på. Har ikke begynt på krimsjangeren enda, forresten (lesemål i år).

Ha en god lesemåned!

Ingen kommentarer: