lørdag 2. februar 2013

Baksjå og framsjå: Januar

Under panseret på Billy.


Tid for oppsummering av årets første måned! Her oppsummerte jeg desember 2012.

I januar anmeldte jeg ei bok - Spøkelsesridderen av Cornelia Funke - og en film - Les Miserables (nå sett for andre gang). I tillegg publiserte jeg "Best i 2012". Og det var det! En avslappet bloggemåned. Men jeg leste selvfølgelig, se her:
  • romanen jeg har tenkt lenge at jeg måtte lese, som lærte meg litt om Cuba (vpbi-bunka),
  • 14 barnebøker (delvis som forberedelse til klassebesøk på jobb),
  • ei ungdomsbok av en forfatter jeg har likt (Anne Ch. Østby), men denne boka (S for lengsel) ble forvirrende for meg. Det var ett eller annet med språket og også tidskoloritten jeg ikke fikk tak i. Men sterk historie.
  • foreløpig siste boka i Gone-serien, Frykten (nå får vi endelig vite hva som skjedde med de voksne!),
  • ei anna spenningsbok (dystopi) som jeg hadde store forventninger til, men som ikke fenget helt (Variantene)
  • tredje bok om Drakeguten, Mørkemanaren, som er veldig godt skrevet.
Selv om disse bøkene var fine, håper jeg på bedre bøker som kan legges til i Best i 2013-lista.
I tillegg hadde jeg to prosjekter denne måneden. Det ene var lesing til teoriprøven, som jeg tok på onsdag (og stod! Jippi!) - dermed kom Veien til førerkortet på leselista mi. (Ja, jeg vet jeg er vel voksen for lappen! Lang historie.)

Den andre gjaldt et foredrag i Ål kyrkjestugu 23. januar, et foredrag jeg både grudde og gledet meg til og som nok kommer til å følge meg framover. For å si det kort og enkelt fortalte jeg om veien min fra en kristen tro og ut av den (jeg er altså "eks-kristen"). Flere av bøkene jeg leste - i tillegg til dagbøkene jeg nevnte her - var en slags forberedelse til foredraget (i tillegg til å være veldig interessant lesning):

  • den nye romanen til Bjørn Sortland, som handler om en konservativ kristen ungkar og hans lengsler,
  • en annen roman av Atle Næss som handler om den første kristne tida, med slaven Onesimus som hovedperson,
  • tre rapportbøker fra prosjektet "Gud på Sørlandet" og i tillegg ei fagbok om sex, kjønn og kristentro.
Det kommer innlegg om flere av disse bøkene. Jeg kaster også ut et spørsmål: hvis jeg skulle finne på å lage en egen blogg om veien min fra kristentroen, ville du være interessert i å følge meg der?

Februar ser ut til å bli måneden der jeg tar vpbi-innleggene. Ellers har jeg lånt med meg hjem siste bok i Eragon-serien, siste bok i House of night-serien og Tom Egelands nyeste thriller. Iallfall to av dem er tykke. Så vi får se! Jeg leste forresten nettopp boka Bak lukkede dører (om voldtekt i Norge), den var veldig interessant.

6 kommentarer:

siljeblomst sa...

Så synd at du ikke falt helt for Variantene, det var en bok som jeg slukte i et jafs :-) Men, det hadde vært fryktelig kjedelig dersom vi alle likte de samme bøkene til enhver tid, da.

Ønsker deg en fin helg, Synne!

Tone sa...

Selv om ikke så mye havnet på bloggen, så har du jo hatt en god lesemåned ser jeg. Fått lest en del.

Og gratulerer med å ha klart teorien! Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg er 27 og har fortsatt ikke lappen. Men det er jo aldri for sent sies det, hehe.. ;) Det blir vel når jeg får meg fast inntekt og har mer behov for bil, nå bor jeg sentrumsnært i Trondheim og greier meg fint med buss enn så lenge.

Jeg følger deg forresten gjerne om du oppretter en slik blogg.

Synne sa...

@Silje: ja, det er sant, godt at vi ikke alle liker det samme. Hva skulle vi hatt å diskutere?
@Tone: jeg er 35. Kjørelæreren stusset litt da jeg ringte og bestilte time for første gang - er det du som skal kjøre?:) Jeg har også klart meg med å bo sentrumsnært i mange år (under studiene), men har en jobb som igrunnen virker bedre når jeg har bil jeg kan kjøre fra f.eks. skole til skole. Så sånn ble det! - Takk for innspill om blogg forresten!

Anonym sa...

Hei, venter spent på anmeldelse av Bian Shen!

Synne sa...

Det gjør jeg også:)

Synne sa...

Og da er "nybloggen" i gang: http://synne77.blogspot.no/2013/02/tips-ny-blogg.html