mandag 23. juli 2012

Småprat på en mandag

Av og til holder en på med flere ting på en gang. Jeg har en sånn periode. Dermed blir dette et innlegg der jeg småprater. Mest om bøker, men også om en ny hobby!

1. Jeg er ferdig med Hver dag av David Levithan, som jeg siterte i går. Hva syns jeg om boka?
Ideen er som sagt veldig interessant. Boka har driv, og det er lett å bli revet med. Men det er visse ting som skurrer, logiske brister. Jeg vil nevne to (mini-spoilervarsel!)
  • det blir aldri forklart hva slags vesen A egentlig er (for enkelthets skyld bruker jeg pronomenet "han" videre). Han skriver av og til som om han var en fysisk person - han tror for eksempel at han har foreldre. Men hvordan kan en sjel eller personlighet ha foreldre? Hvor får han den tanken fra?
  • A virker noe tungnem når det gjelder det å forstå Rhionnans dilemma. Hvordan kan ei ung jente lære å elske en sjel eller person som alltid skifter utseende, når utseendet betyr så mye for hvordan en forholder seg til mennesker? Han elsker henne, og forventer at hun skal elske ham i alle de forskjellige kroppene han besitter. (På den andre siden: dette peker på hvor lite utseendet egentlig burde ha å si for hvordan vi forholder oss til andre).
Jeg leser boka delvis som en kollektivroman der jeg får innsyn i livene til ulike mennesker, det er min måte å omgå bristene på.

Kagge, 2001

2. Her om dagen kjøpte jeg ei veldig artig bok på bruktbutikk. 10 kroner! Den heter Bakmålsordboka og er skrevet av Kjetil Rolness. Her blir ganske vanlige ord forklart på en ny måte. Et eksempel:

dyneløfting vektløfting for sveklinger årets VM i d- forløp uten nye dopingavsløringer

Anbefales!

3. Jeg har også lest i den absurde/satiriske tegneserieboka Ti kniver i hjertet av Karstein Volle, i serien Fakta fra verden. Kebab, origami, partilogoer og ironi er blant de mange temaene som får en litt spesiell vinkling. Umulig å forklare uten at en ser stripene selv!  Les mer om boka på boksøk.no.

4. (Den nye hobbyen) Jeg har funnet en måte å digitalisere mine gamle kassetter på, det er faktisk veldig gøy å prøve seg fram! Programmet jeg har lastet ned til digitaliseringen heter Audacity, og det er gratis. I tillegg kjøpte jeg en kabel til overføring fra kassettspiller til PC. Her fikk jeg tips om hvordan jeg skulle gå fram!

Utsnitt av Audacity

5. På en Oslo-tur i sommer stakk jeg innom Teknikmagasinet. Det kan diskuteres hvor mye en egentlig trenger av alt det rare de selger (og flere av tingene bør helst ikke brukes samtidig... grøss), men jeg fikk med meg en katalog som jeg leste med stor interesse. Og det skal de ha: de skriver morsomme tekster til mange av varene, med et rikt bildespråk.
Med en SodaStream på kjøkkenbenken slipper du å slepe hjem tunge flasker fra butikken og holder samvittigheten ren som kildevann!

Anden (badeand, bl. anm.) er vanntett men bør ikke utsettes for forsettlig og overlagt drukning. Smøres med kvakksalve.

Som representant for kvinnekjønnet takker jeg for omtanken i neste eksempel, som er en fin overgang til neste blogginnlegg:

Teknikmagasinet, 2012












1 kommentar:

Anonym sa...

Test.
Hilsen Eli F