fredag 6. juli 2012

Glimt fra Sverige 1: Norrland

Jeg tenkte jeg skulle komme med småglimt fra turen vi hadde i Sverige, med bøker som passer til. Først kommer et innlegg om et område i Sverige vi ikke rakk å besøke: Norrland, nabolandets nordligste landsdel.

Grunnen til at jeg velger denne ubesøkte landsdelen først er at jeg nettopp har lest ei bok med handling derfra (en ikke navnsatt, større by), ei bok jeg ikke klarer å være stille om. Underveis rant tårene, jeg leste utdrag høyt for hvem som helst som ville høre, og etterpå fikk mamma en god klem. Jeg kunne si at jeg har funnet en veldig het kandidat til beste ungdomsbok lest i 2012. 

Raben & Sjögren, 2002

Boka heter Ingen grekisk gud, precis og er skrevet av Katarina Kieri. Den ble oversatt til norsk med tittelen Ikke akkurat noen gresk gud, men er dessverre ikke lenger i salg i Norge. Besøk et bibliotek og be dem finne den til deg!

NB - IKKE les det som står om boka på Bokkilden eller forlagssiden, det er en diger spoiler som avslører hele slutten. Fy.
Men jeg kan si at Laura på 15 i løpet av en veldig spesiell desembermåned:
  1. blir forelsket i den nye mattelæreren (som ikke ser ut som noen gresk gud),
  2. mister vennskapet med sin beste venninne på grunn av dette - men egentlig på grunn av noe større som Lena etter hvert forteller om,
  3. finner ut at hun selv faktisk er god til å skrive, 
  4. finner ut at moren (som hun har et anstrengt forhold til) har en mørk hemmelighet,
  5. får en ny venn.   
Romanen er utrolig bra skrevet. Full av følelser uten å føles sentimental. En ekte følegodt-roman, ikke bare for ungdommer. Dyp og likevel lett. Den skifter tempo i forhold til handlingen; setningene er ofte korte, men det passer perfekt. De har snert. Ja, jeg liker korte setninger som sier mye. I tillegg er fortelleren en person jeg blir glad i, og ikke bare fordi vi har sammenfallende interesser (språk og musikk). Laura er elskbar. Anbefales som ny bekjent!

Värmen efter handen ligger kvar, den har spridit sig vidare i tunna strålar genom kroppen. Men inte till huvudet. Huvudet är alldeles kallt. Avkylt. Ödsligt. Hallå? Vad ska jag göra nu? Vad gör man?  
- Vill du gå med och fika?
Vem sa det? Jag?

2 kommentarer:

Ann Kristin sa...

Jeg tror jeg må stikke innom biblioteket neste gang jeg er i byen. Takk for tipset. :)

ps. nå er det noe i posten til deg. :)

Gråbekka`s Blogger sa...

Denne la jeg av på biblioteket med en gang, håper jeg får presset den inn mellom alle sommerbøkene mine:) Flott anmeldelse:)