mandag 16. juli 2012

En smakebit på søndag: Delirium

Gyldendal, 2012

Dagens (egentlig gårsdagens) smakebit kommer fra boka Delirium av Lauren Olivier, ei bok jeg lenge har hatt lyst til å lese. Delirium er en dystopisk ungdomsroman i rekka etter Hunger Games, Uglies, Matched med fler, og ligner kanskje mest på den siste - og den har som hovedpremiss at kjærlighet i framtidens USA blir sett på som en sykdom, roten til alt ondt.

Sitatet kommer fra side 131 (OBS: forhåndseksemplar, ikke korrigert):

"Lena! Herregud, Lena!"
Jeg skvetter ut av tåka da jeg hører navnet mitt, og med ett blir jeg veldig klar over at jeg står midt i en stor folkemengde.
Nei. Det er ikke bare en folkemengde. Det er gutter. Og jenter. Ukurerte, alle sammen, ikke tegn til noen arr på halsen deres - i hvert fall ikke på de som står nær nok til at jeg kan se det. Gutter og jenter som snakker sammen. Gutter og jenter som ler. Gutter og jenter som drikker av samme glass. Plutselig kjennes det ut som om jeg kommer til å besvime.


Det er bloggen Flukten fra virkeligheten som er vert for En smakebit på søndag. Besøk bloggen for å finne flere, og kanskje lenke til din egen. Og ha en god søndag!

4 kommentarer:

Beathe sa...

Tusen takk for smakebiten:-) denne står høyt på min ønskeliste. Ha en fin kveld:-)

SigridfraEnget sa...

Spennende smakebit!

Synne sa...

Ja, ikke sant? Regner med at det kommer mer om denne senere.

Birthe sa...

Fint med en smakebit fra denne boken som jeg har lest så mye positivt om :)