onsdag 13. juni 2012

Pawsitively pedagogiske mysterier, sier Humphrey

Faber & Faber, 2012

Jeg holder på å lese Mysteries, According to Humphrey av Betty G. Birney, ei engelsk barnebok med en begavet hamster som hovedperson. Humphrey er en klassemaskot som faktisk kan både lese og skrive, og han liker å få et ord med i laget selv om mennesker flest bare oppfatter det som piping.

Boka er lett å lese når en først har lært seg engelsk; jeg tipper den innholdsmessig passer godt for barn fra 7 til 11 år. Hamsteren er både søt og intelligent, boka har en særegen språkhumor ("pawsitively squeky -VERY VERY VERY), og det er scener som også norske barn vil kjenne seg igjen i.

Det er utgitt mange bøker om Humphrey på engelsk, og underveis i denne fortellinga kommer han med små glimt fra tidligere bravader uten at en føler en bør kjenne til dem detaljert.
Bøkene er visstnok veldig populære i USA. Her kan du finne nettsiden til bøkene og forfatteren.

Det er èn ting en norsk og i det minste voksen leser vil legge raskt merke til: denne romanserien er gjennom-pedagogisk (hvis Mysteries er representativ). Barna skal lære noe (for eksempel om språk) gjennom Humphreys fortelling, og de skal skjønne at klare regler og grenser i klasserommet er riktig.

Jeg må innrømme at jeg ikke er den beste talspersonen for fri flyt og lek på skolen; jeg var den eneste som satt igjen i klasserommet da alle de andre elevene snek seg ut av vinduet mens læreren var ute et ærend. Jeg var plagsomt oppdragen, gjorde aldri noe galt, husket alltid leksene og rakte alltid opp hånda. (Kjenner meg faktisk godt igjen i Too-Helpful-Holly i boka.)
Men, tross alt: Humphreys lovprisning av Mrs. Brisbanes fortrinn som engasjert ordensmenneske og pirkinga på vikaren Mr. E, som bare leker med barna (edutainment!) og ikke lærer vekk noen ting på en ordentlig måte, gjør at jeg mister gleden over mysteriene som tross alt fins.

Jeg lurer på hvordan et norsk barn ville lese Birneys bok. Vil bare den veloppdragne ungen kjenne seg igjen i moralen og verdenssynet og føle at han/hun kan sympatisere med hamsteren?

Hva tenker dere om pedagogiske pekefingre i barnebøker? Er det noe vi trenger å få tilbake også i Norge, og i så fall i hvilken form? (Eventuelle lærer-lesere av bloggen kan ekstra gjerne svare!)

Til slutt en liten Humphrey-boktrailer som en bibliotekar (jah!) har lagd. Kos dere med den!

2 kommentarer:

Ann Kristin sa...

At de to lærerene blir presentert så svart og hvitt gjør meg skeptisk til boka, spesielt i kombinasjon med at den er pedagogisk. Det er nå personlige perferanser, men en bok som forteller meg hva jeg skal lære av den er ikke en jeg får noe særlig lyst til å lese igjen.

Synne sa...

Skjønner hva du mener! Det er nok tenkt at den skal brukes til skolesamtaler, det fins en egen teacher's guide til serien. Mulig at små barn likevel vil godta hamsteren bare som en søt og flink venn...