onsdag 15. juni 2011

Enda mer Buffy!

I dag fikk jeg en diger pakke med bøker i fra Amazon. Det siste tegneseriealbumet fra Buffy sesong 8, og tre paperback-bøker med tre Buffy-romaner i hver. Nam nam! Jeg har lest ferdig tegneserien og Coyote Moon, første romanen i Buffy the Vampire Slayer 1. Jeg var spent på begge deler - tegneserien fordi det er ei avslutning (trodde jeg! haha!), romanen fordi den ikke er lagd av tv-serieskaperne og er "utenfor kanon" (men plottet ble visstnok godkjent av Whedon).

Dark Horse Comics, 2011
Buffy Season 8: The Last Gleaming. Her får vi slutten av det tegnede eventyret om Buffy & Cos kamp mot det magiske fenomenet Twilight etter Sunnydales undergang.

Jeg må si jeg er ganske så forvirra fremdeles! Nå er det lettere å gjenkjenne personene enn det var i begynnelsen (og: nå jobber de sammen!), men det er mye som skjer, og hele tankerekken der Twilight er "ond men kanskje god og så plutselig forutbestemt av skjebnen og starten på en ny verden og er en person men også en magisk virkelighet"... den blir litt mye for mitt lille hode. Jeg får iallfall med meg at det har skjedd noe alvorlig med magien i verden når sesongen er over!
Så kan jeg avsløre at - SPOILER - en av scoobiene faktisk dør. Og dette er kanon; Joss Whedons tanker for det som kunne ha vært fortsettelsen på tv-serien. Med et stort budsjett for effekter, vel å merke.
Det kommer iallfall én sesong til. Kjøpe den? Kanskje.

Simon and Chuster, 2010
Coyote Moon. Ja! Fornøyd med denne også! Ikke stor litteratur, men det jeg forventet meg var spenning og en følelse av at jeg var i Buffys univers, og det fikk jeg. Boka kom først i 1998, altså helt i begynnelsen av tv-serien, så alle de fantastiske mulighetene til plott ligger på en måte åpne.

Romanen handler om et omreisende tivoli som kommer til Sunnydale, der arbeiderne viser seg å være hamskiftere (coyoter). Willow og Xander blir fortryllet av to av dem, og bare Buffy og Giles kan hindre oppstandelsen til en ond magiker fra kirkegården.
Boka er lett å lese når en kan engelsk og er litt inne i vampyrdreper-vokabularet. Det kommer noen referanser til ting som skjer i første sesong i tv-serien, så det kan lønne seg å ha sett den. Ellers vil de fleste som har lest romaner om vampyrer, zombier eller varulver kjenne seg igjen!
Boka er skrevet av science ficton-forfatteren John Vornholt, som blant annet også har lagd Star Trek-romaner.

Tired now.

Ingen kommentarer: