søndag 8. august 2010

Ondskap

Ondskap kan vise seg i mange former. Nå for tida er det populært å lese om såkalt overnaturlig ondskap, monstre og spøkelser (og vampyrer, selvfølgelig...) Men vi mennesker klarer jammen meg å lage noen problemer i virkelighetens verden også.
Nok om det. 3 bøker lest:

1. Malice av Chris Wooding. Malice betyr ondskap. Boka er en grøss-/spenningsroman med noen tegneserieruter inni (som ikke hjelper på noe som helst for min del fordi tegningene er uklare), og den handler om en verden som styres av den onde Tall Jack. Det går an å komme seg inn i Malice ved hjelp av tryllekunster, og noen faller for fristelsen - og angrer. En av dem er Lucas. Og vennene hans, Seth og Kaia, må finne ut hva som har skjedd.
Jeg likte boka. Den var skrevet på en levende måte, med akkurat nok detaljer til at jeg så det for meg. Språket var bra.
Jeg kom til å tenke på Tunneler av Roderick Gordon underveis. Men boka er annerledes, mye mer mørk og grøssete. Og heltene er tøffere.

2. Jakten av Baroch Tendler. Her kommer den realistiske ondskapen inn. Stedet er Oslo, hovedpersonene er tre gutter som begynner i tiende på Grønland. Johan er tater, Qasim pakistaner og Mounir palestiner. Handlinga settes i gang når Mounirs mor blir funnet død. Faren er forsvunnet, og mediene fronter saken som æresdrap. Samtidig finner guttene nazistiske slagord på veggene i nærmiljøet, og noen skumle typer er altfor mystifistiske til å la være å spionere på (synes Qasim). Det blir skummelt, og når de for en gangs skyld vil gjøre noe så uskyldig som å dra på jakt skjer det... ja, jeg sier ikke mer.

En annen ting som skjer er at Mounir og Johan får følelser for hverandre. Johan stritter imot, men klarer det ikke i lengden. Ungdomsbøker med homofile hovedpersoner er det få av i dag.  - Jeg vet at Tor Fretheim har vært innom emnet (Kysset som fikk snøen til å smelte), men det er lenge siden. Bente Clod skrev om lesber i Body Effex. Fins det andre?
Likte denne boka også. Pleier å reagere på a-endelser i bokmålsbøker, men dette virka (!) naturlig, med mye spennende slang...

3. Buffy the vampire slayer season 8 (to første hefter). Serien fortsetter i tegneserieform! Jeg lånte denne, og er glad for at jeg ikke brukte penger på den, for jeg ble skuffa. Jeg kjente såvidt igjen personene, men miljøet var helt annerledes (forsåvidt naturlig, siden Sunnydale - spoiler spoiler - ble utsletta i slutten av sesong 7). Ingen skole, ingen magibutikk eller skolebibliotek (!!!), ingen teppebelagt krypt... Det er forvirrende drømmeverdener, store slott og militærbaser. Men det som forstyrret meg mest var idéen om at det nå er mange hundre kvinnelige vampyrjegere rundt om i verden. Buffy er ikke enestående lenger.
Sukk.
Jeg så nettopp et intervju med noen av skuespillerne fra tv-serien der de sa at de var spente på å se tegneserien og lurte på hva som skjedde med personene de spiller. Sikkert interessant! Men jeg klarte ikke å skille denne fra andre science fiction- og drømmebøker jeg har kikket i.

Ingen kommentarer: