torsdag 22. juli 2010

Ferielesing 2

4 bøker jeg vil nevne fra har lest-bunka mi (kom igjen, du vet at du får dårlig samvittighet når du ikke skriver om ei bok du har lest. Nok om det):

7a av Bjarne Reuter. Grøss med en liten sjuendeklasse og de to lærerne deres i rollene. De reiser på klassetur til et gammelt, merkelig hus. En av elevene har fått mareritt om huset på forhånd, og når de kommer dit opplever de at de selv forandrer personlighet. Kanskje blir de mer like passasjerene på et skip som forsvant sporløst for mange år siden? Sjøreisen går som en parallellhistorie i dagbokform, og spenningen stiger samtidig som grøsset i nåtidsfortellingen - når skipet nærmer seg området der mange andre skip har forsvunnet...
Det skumleste er faktisk ikke tingen som ligger gjemt i et digert vannkar i kjelleren, det verste er måten huset påvirker gjestene på. Nesten som i Ondskapens hotell, som jeg var så dum å se en gang.

Bare for en uke av Tone Ørvik. Virkelig spennende på en helt annen måte. Ei amerikansk jente må bli med foreldrene til Afrika der de skal være hjelpearbeidere. De mellomlander i Dublin, og der får Christine sjansen til å prøve seg på et selvstendig liv. Hun gjør en avtale med en motvillig voksen om at hun skal leve på gata i bare ei uke, forkledd som gutt for sikkerhets skyld. Med mobiltelefon og penger og jevnlig kontakt, selvfølgelig. Men det romantiske bildet av friheten på gata forsvinner veldig fort. Og på bare ei uke kan så mye skje... action som gir deg noe å tenke på. Jeg tenkte på Dublin, som jeg besøkte i vinter. Da så jeg tydeligvis solsida av byen!

Den siste magiker av Sigbjørn Mostue. Jeg likte Gravbøygen våkner og Nissedreperen, men Krakens gap falt ikke i smak, så jeg var skeptisk. En magiker... i Kløfta? Dessverre ble det et nytt eksempel på norske "magi i vår verden"-fantasybøker som ikke holder (iallfall mine) mål. Skummebok.

Labyrinten av Kate Mosse (bildet over er fra Chartres-katedralen, som er med i boka). Husker at jeg leste denne (faktisk i fjor sommer!) og likte den. Labyrinten er til forveksling lik, med to parallelle historier - en nåtids og en fortids - og magisk spenning. Med antikke koder og skjulte skatter, mørke kirker og grotter... Det er som Anne B. Ragde skriver på omslaget: "En miks av Rosens navn, Da Vinci-koden og Ringenes herre - med andre ord litt av en lesefest!"  Eller som jeg ville ha sagt det: en blanding av Taita og den 7. gåten og I all evighet. Ett lite minus: klarte ikke helt å følge med på hvor mange skatter som egentlig var funnet når og hvor og av hvem. Lag gjerne et kart for deg selv:)

Ingen kommentarer: