onsdag 30. juni 2010

Bok og film

Jeg har sett Eclipse i kveld! Og for en opplevelse!  Sjelden går jeg ut av en kino med en så avslappa og likevel glad og oppstemt følelse. Denne får en sekser.
Den er mer intens enn forrige film (ikke så rart siden den inneholder blodtørstige nyfødte vampyrer!), men ikke for mye, og det beste syns jeg faktisk er at vi får se bakgrunnen til Rosalie og Jasper i Cullen-klanen (fra "gamle dager"!) + scener fra forberedelsen til de nyfødte (tatt fra Bree Tanner, sikkert!). Det blir ikke bare sjalusi og trekantforhold og forvirra følelser, det er levende scener og spenning underveis. I tillegg ble alle hvis- og når-ene til Stephenie Meyer (i trekantforholdet) gjort veldig enkle og greie. De tre hovedpersonene gjør forresten en god jobb, men ikke den største.

Jeg hadde lest eller hørt at vi skulle få se Harry Potter-traileren før filmen, og det ble det ingen ting av. Men jeg er like glad. Jeg så den på nettet (dumme meg!) og ble skikkelig skuffa, fordi
1) de har vært så utrolig idiotiske å ta med scener fra den siste kampen mellom Harry og Voldemort! Som egentlig ikke skal komme før i siste film!!! Og NÅR i boka kom egentlig Voldemort nær nok til å ta kvelertak på helten vår? Hva TENKER de på?
2) jeg så noen scener som jeg naturlig nok (det er bok til film-forbannelsen) hadde tenkt meg helt annerledes. Varmere. Etter de to første filmene har fargene faktisk blitt kjølige, det går i blått, grått og sjøgrønt, og... i tillegg er det denne castingen, da, som jeg lenge har vært misfornøyd med.
Jeg prøver å si til meg selv at filmen er én tolkning av boka, og jeg har en annen. Men det er ikke noe gøy.
Kommer jeg til å se filmen(e) likevel? Selvfølgelig.

3 kommentarer:

Solgunn sa...

Oj, nå fikk jeg fryktelig lyst til å springe på kino for å se Eclipse. Men må nok vente til i morgen :-)

Mari - Escape In A Book sa...

Jeg er veldig spent på Eclipse, Twilight skuffet meg sånn at jeg enda ikke har turt å se New Moon.

Synne sa...

Var det castingen der også som var problemet, kanskje? Selv om jeg har blitt vant til dem nå...