søndag 30. mai 2010

Multiple guy problems

Døren gikk opp, og herregud, jeg tror at hjertet mitt sluttet å slå (...) Det var den peneste gutten jeg noensinne hadde sett. Han var høy, mørkhåret og med en helt perfekt supermannlokk i pannen. Øynene var klar blå og...

Møt Erik, Zoey Redbirds nye flamme. Han er vampyryngling, som Zoey, og er allerede en erfaren skuespiller. Han har hatt noe på gang med den blonde bitchen (for et ord!) Afrodite, men snart skjønner han at Zoey er den rette for ham.
Jeg snakker om House of Night-serien. Her er det guttetrøbbel i lange baner!

Zoeys offisielle kjæreste når hun begynner på vampyrskolen er mennesket Heath, en kjekkas av en fotballspiller (amerikansk fotball!) som ble bestevennen hennes i tredje klasse da han sa at den altfor korte hårklippen hennes var fin. Han har store problemer med drikking, men han er en god gutt innerst inne.
Når Zoey blir vampyryngling vil ikke Heath slippe taket i henne, og han setter sitt eget liv i fare når han lar henne drikke blodet sitt, noe som lager et bånd mellom dem.

Men egentlig er det jo Erik hun vil ha. Eller?

Så møter Zoey den overnaturlig pene læreren Loren, som viser seg å være en slu flørter, og James Stark, verdens beste (og boklesende!!!) bueskytter, som faller for henne... og etter hvert lurer til og med en udødelig, Kalona, seg inn i Zoeys drømmer og vil være med på leken. Heldigvis ikke alle i første bok.
På ett tidspunkt har Zoey tre kjærester og en skummel drømmekjæreste.

Disse gutteproblemene bidrar nok til spenningen, men de gjør meg veldig forvirret også. Hvem er det egentlig som elsker henne mest? Hvem elsker hun mest? Hvem er best for henne? Kan hun kanskje ha flere på en gang? Det er akkurat som om P.C. og Kristin Cast har forlest seg på Twilight (Bella, Edward og Jacob) og tenkt at de vil skru skruen enda TO hakk.
Og jeg har ikke sett Buffy-serien, men jeg syns å huske at det er to gutter inne i bildet der også? Vampyrer?

Ja, og forresten, Dødslekene har en liten problematisk situasjon også. Katniss må velge mellom en senete, stolt jaktkompis og en sterk, snill bakersønn som hun kjemper på død og liv sammen med.
Det er til og med fangrupper på nettet for de to guttene.

Stakkars jenter.

Ingen kommentarer: