lørdag 29. mai 2010

Denne liker jeg 1: Underjordisk, bokstavelig talt! (med spoilere)


Dette er tredje bok i serien om Will som følger etter fosterfaren sin inn i en tunnel og opplever de merkeligste, skumleste og farligste eventyr sammen med kameraten Chester og etter hvert andre allierte/venner. I forrige bok fikk vi vite at Rebecca, som Will vokste opp med og trodde var søsteren sin, 1) var to prikk lite jenter, 2) var dødsfiendene hans (grensevokterne), 3) var viktige i grensevokternes store plan om å utrydde vår verden (dvs menneskene) og skape en ny. Ikke så lite!

Vel, Avgrunnen slutta dramatisk med at Will, Chester, jaktkatten Bartleby og motstandskjemperen Elliot falt ned i et svært hull. I tillegg dro Wills egentlige mor Rachel de to Rebecca-tvillingene med seg ned i det som forhåpentligvis var døden for deres del. Men var det det? Selvfølgelig ikke.
Samtidig som Will & co prøver desperat å finne en måte å 1) overleve, 2) komme seg opp igjen på, og 3) hindre Rebeccaene i å utføre planen sin, har Wills fostermor (fru Burrows) våknet av sin halvt apatiske tilstand og prøver å finne ut hvor familien har blitt av. I tillegg roter Wills fosterfar Dr. Burrows, som falt ned i Kjernen før de andre, seg borti - nettopp - grensevokterne. Dumming. 

Boka er utrolig! En ekstrem form for Jules Vernes bøker? (De har jeg ikke lest.) Det er ikke bare action, det er sterke følelser (hvem skal en egentlige stole på?) og en helt spesiell verden som Gordon og Williams har skapt. Og vent bare, det kommer flere verdener...
Og flere bøker. Helt klart. Ble bittelitt skuffa da jeg skjønte det, men jeg GLEDER MEG til neste bok!

Det er forresten ikke mange bøker som jeg vet om som går under jorda. Kiki Strike-bøkene foregår delvis under New York. Noen som husker flere? Jeg for min del prøvde å lage eventyrboka "Reisen under jorda" da jeg gikk på barneskolen. Den ble liggende i mange år, og jeg vet ikke helt om jeg tør å ta den opp igjen... hadde vært moro.



 

Ingen kommentarer: