mandag 12. april 2010

Kor e alle nerdar hen?


En nerd er en person med et snevert interesseområde eller en sær hobby, men som har uvanlig god kunnskap og forståelse på dette området. Ordet brukes også ofte generelt nedsettende om en person som er intelligent eller skoleflink, men som er dårligere utrustet sosialt eller utseendemessig.

Nerd er lånt fra amerikansk og er et forholdsvis nytt begrep i norsk. Det har, særlig blant unge, erstattet begrepet fagidiot og tildels også særing og liknende uttrykk. Mange barn og unge i Norge bruker ordet «nerd» som en lett nedsettende betegnelse på generelt skoleflinke elever (særlig gutter).
(Wikipedia.no)

Clark Kent er en sympatisk, men klønete, bebrillet journalist. Han gjør det han skal og er en snill, flink og litt sjenert amerikansk borger.

Men SÅ! Så hører han et skrik, en eksplosjon, et uvær, og DERMED vrenger han av seg kontorrottekostymet, fjerner brillene, lar musklene bule under sin spesialdesignede supermanndrakt og farer opp i luften. Og nå kan skurkene bare skjelve i buksene.

Selvfølgelig kan ikke en nerd bli helt. Tenk på de upraktiske brillene som faller av og gjør deg halvblind. Slipset eller bukseselene som setter seg fast i ting. Fingrene som har stivnet rundt en blyant vil ha problemer med en pistol (eller en flaggstang, for den saks skyld). Ingen dataprogrammer kan lære deg å sjarmere damene etter å ha reddet dem fra den visse død. Det blir ikke ACTION av nerdefakter.

Jeg vet om EN nerd med heltestatus i ungdomsbøkene. Det er Artemis Fowl. Et likblekt, fysisk sett svakt forbrytergeni. Han overlater de halsbrekkende stuntene til livvakten sin Butler, og energien hans holder seg pent inni hjernen, stort sett. Men han er hyperintelligent, alltid ovenpå, har planer klare til minste detalj og lar seg aldri vippe av pinnen. Etter hvert som en blir kjent med ham får han til og med noen medmenneskelige og uegoistiske trekk.

Jeg liker Artemis.

3 kommentarer:

Mari - Escape In A Book sa...

Jeg har Artemis bøkene her på lydbok, kanskje jeg skal prøve meg på den første av de etter jeg har blitt ferdig med Name of the wind.

elis lesebabbel sa...

Har du lest "Jeg er et ubeskrivelig ondt geni, og jeg vil bli levrådsleder" av Josh Lieb. (CappelenDamm 2010) . Hovedpersonen her minner svært på Artemis. Velskrevet men noe søkt etter min forstand. (Kommet noe under halveis i boka)

Synne sa...

Kommer nok til å lese den når den kommer på kulturfond;)