torsdag 11. februar 2010

Ungdommens kritikerpris - for ungdom?

Nå har biblioteket fått en plakat i posten med lista over de nominerte til Ungdommens kritikerpris.
Jeg er ingen storleser av litteratur for voksne, men umiddelbart fikk jeg en følelse av at dette ikke var de mest tilgjengelige romanene/novellesamlingene utgitt i fjor.
Jeg må lese dem før jeg kan si noe mer. Men her er lista med noen argumenter fra nominasjonskomiteen (Cathrine Krøger, Merete Granlund og Kristine Isaksen):

Jon Øystein Flink: Sex, død og ekteskap (handler om selvmord og usosiale unge menn med et livstrett raseri mot Norge. Tunglett alvor, elegant avslutning).

Nicolai Houm: Alle barn er laget av ild ("veldreide noveller preget av sterkt engasjement", om grunnleggende menneskelige behov satt inn i tidstypiske kontekster som nettbaserte skrivekurs og konsekvensene av en verdensomspennende finanskrise. Intelligent bruk av kontraster, undertekst, humor og og ofte uventede og sjokkerende sluttpoeng).

Karl Ove Knausgård: Min kamp. Første bok (første bok i 6-binds selvbiografi, mye om forholdet til faren. Uanstrengt og velformulert strøm av detaljerte minner og interessante refleksjoner, burde visstnok vært lengre).

Arne Lygre: Min døde mann (svært velkomponert roman om et tilfeldig møte mellom tre homofile menn. Stillferdig, stilren, rystende).

Gabriel M.V. Moro: Der lyset slipper inn (pageturner, imponerende idéhistorisk innsikt. Spektakulær, men ikke spekulativ).

Steinar Opstad: Avhymninger (diktsamling med tydelig og personlig poetisk jeg, melankolsk farvel med religionen, enkle, men med høyt refleksjonsnivå).

Anne Oterholm: Toget fra Ajaccio (lite dramatisk, men merkelig foruroligende om uansvarlige voksne).

Ingrid Storholmen: Tsjernobylfortellinger (politiske og poetiske prosafortellinger; kjernekraftulykken sett gjennom ulike personer som bodde i området og etterkommerne deres; fakta menneskeliggjort).

5 kommentarer:

Mari - Escape In A Book sa...

For å være ærlig så har jeg bare hørt om to av bøkene på listen. Er det ungdom som nominerer her egentlig eller er det voksne?

Synne sa...

Det er tre voksne kvinner som nominerer! Ungdommene leser bøkene de har valgt ut og stemmer.

Synne sa...

Hvilke to bøker har du hørt om, forresten?:)

Mari - Escape In A Book sa...

Jeg hadde hørt om Jon Øystein Flink: Sex, død og ekteskap og Knausgårds Min Kamp.

Jeg syntes det hadde vært mer riktig om ungdom hadde fått komme med forslag til bøker også stemt på de utvalgene som hadde blitt foreslått flest ganger. Syntes ikke det er riktig at voksne skal plukke ut noen ungdomsbøker de mener er bra for å så få noen ungdommer til å lese disse og stemme på hvem som er best. Føler ikke det er rettferdig.

Synne sa...

Helt enig! I tillegg burde det vært minst en mann med, siden guttene også deltar i kampanjen:)