torsdag 7. januar 2010

Politi og røver


Det er en syk verden vi lever i. De fleste ønsker seg i teorien et rettferdig samfunn, men det er så mye som ikke stemmer med dette bildet.

En aktuell sak: tenåringen Oda Moe ble drept med kaldt blod. Nå krever familien 300 000 kroner i erstatning. Greit, syns jeg! Til sammenligning krever kona (ekskona?) til Tiger Woods flere millioner for utroskap!

Her om dagen leste jeg boka Politi og røver av Kjetil Østli. Utrolig interessant. Østli fikk faktisk treffe en politispaner, en kjeltring og en torpedo og slapp fra det med livet:) I tillegg fikk han mye informasjon om rettssystemet i Norge og hvordan myndighetene reagerer på kriminalitet. Og hvilke begrensninger de har.

Mange ber om strengere straffer i Norge. Jeg blir mer og mer enig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Denne boka har jeg lest så mye om så nå har jeg lyst til å lese den.

Synne sa...

Det må du gjøre!