fredag 1. januar 2010

Mitt nyttårsforsett




I 2010 vil jeg virkelig prøve å bruke min rettighet som leser til å legge fra meg ei bok jeg ikke liker - selv om jeg skulle stoppe etter ei side! Året har 365 dager, og det er faktisk ikke så mye. Hvorfor bruke en hel kveld, eventuelt flere, på å slite seg gjennom ugjennomtrengelige eller kjedelige tekster? Lesing skal gi energi og glede!

Med utgangspunkt i den geniale søkebasen Ønskebok forberedte jeg ekspedisjonen min til Lyngdal bibliotek, etter ei god, bokfri juleuke.
(Ønskebok er ikke som andre baser! Her kan du lete etter triste bøker, lette bøker, uvanlige bøker, bøker med uventa slutt, bøker med handling fra Afrika osv. osv. Du får en liten smakebit fra boka og en personlig leserkommentar.)
Uansett. Jeg fikk lyst på uvanlige, storslagne (på engelsk: larger than life) bøker eller bøker med handling fra USA, og fikk blant annet disse bøkene opp på trefflista:

Jordan: Tidshjulet-serien
Darez: Mitt liv uten meg
Saramago: Dødens uteblivelse
Sansom: Bokbussdetektiven og mysteriet med dei forsvunne bøkene
Krauss: Kjærlighetens historie
Hamid: Den motvillige fundamentalist
McCarthy: Alle de vakre hestene
Hoffman: Isdronningen
Khoury: Den siste tempelridder
Caldwell: Den fjerde regelen
Niffenegger: Den tidsreisendes kvinne
Foer: Ekstremt høyt og utrolig nært

Tre dager etterpå har jeg rukket å lese/skumme igjennom
1) boka om Bokbussdetektiven (tenk Paasilinna med handling fra Nord-Irland. Nesten litt for sprø),
2) Den fjerde regelen (sjarmerende om studentliv, men lite spenning, og hvorfor slutter boka - spoiler spoiler spoiler - FØR de finner skatten?) og
3) Dødens uteblivelse (interessant, men Hvorfor må alt... Stå i ei setning Uten avsnitt?).
Og hold dere fast: Den siste klarte jeg å legge fra meg etter første kapittel!!!

2010, here I come! Godt nytt år til alle!

3 kommentarer:

Anita sa...

Takk for tips om nettsted - aldri hørt om! Godt nytt år!

Mari - Escape In A Book sa...

Kan absolutt anbefale Kjærlighetens historie og Den tidsreisendes kvinne, nydelige bøker. Begge på topp 10 listen min i 2009 :)

Jeg har også lest Den siste tempelridder, men kan ikke si at den var spesielt bemerkelsesverdig. Har også sett tv-serien basert på boken, den var helt ok.

Synne sa...

Anita, topp å få reklamere for Ønskebok - har du fått sett på den?
Ladybug, takk for tips:)