lørdag 12. september 2009

Hovland for tiåringer?



Jeg fikk en helt ny oppgave her om dagen. "Lag et opplegg om Ragnar Hovland for 5. trinn".

Som den positive og serviceinnstilte personen jeg er sa jeg "ingen problem". En liten stemme langt baki hodet mitt sa at dette kanskje ikke var den rette forfatteren for aldersgruppa. (Skrev han så mange barnebøker, egentlig? Og var han ikke litt vel kunstnerisk?) Men jeg ville ikke gi opp før jeg hadde prøvd.

Jeg fant alle barnebøkene av Hovland vi hadde på biblioteket og kikket igjennom dem.

Noen var helt klart for mindre barn, som Den flygande sykkelen og andre forteljingar. Andre, som Ein motorsykkel i natta, var helt klart for ungdommer.
Men disse kom seg gjennom nåløyet:

1. Diktsamlingene Elefantmusikken og Katten til Ivar Aasen møter hunden frå Baskerville. Veldig enkle, naivistiske dikt, gjerne med en overraskende vri. Katten til Ivar Aasen-boka har en merkbar stigning fra det enkle, naive til det mer snåle for en eldre leser.

Ernst (s. 12)

Kjenner du Ernst?
Kjenner du ikkje Ernst?
Kor er det du
har gått på skule
som ikkje kjenner
Ernst eingong?

Den store Trasten forelskar seg (s. 75)

Den Store Trasten forelskar seg
i den søte Ann Kristin.
Han tenkjer han skal invitere henne
heim på eit glas vin.
Så skal dei sitje i sofaen
og sjå ein god film på tv
og Den Store Trasten vil tenkje
at det er no godt å leve.
Og før ho så må heim,
og før dei seier god natt,
skal han spørje ganske forsiktig
om dei kanskje skal møtast att.
Og ho skal smile litt ertande
og klemme handa hans fast
og seie: "Det er vel klart
vi møtest igjen, Store Trast."

2. Jakta på Salamanderen, ei fortelling. Denne har jeg nettopp begynt å lese. Den ble utgitt for 26 år siden, men kanskje den kan gå likevel? Hovedpersonen kan vel være 8-10 år gammel, og han leter etter en salamander som har flyttet fra en forurenset innsjø. (Miljøspørsmål, forurensning, typisk 70- og 80-tallet, hmmm. Men hvorfor tenker jeg det? Er ikke miljøspørsmål like viktige i dag?)
Mer info kommer.

3. Sjømannen, tante Elida og dei største eventyr. Kanskje. Rar fortelling illustrert av Iben Sandemose. To spalter.

Har en dag igjen å forberede meg på. Men hvis ikke stemmen min kommer tilbake blir det ingen ting av uansett...

Ingen kommentarer: