tirsdag 10. mars 2009

Introducing Yelena!

Bortgjemte hyller på pauserommet kan være veldig spennende. Her om dagen så jeg på ei hylle med bøker vi har fått i gave.
Der stod ei engelsk fantasybok med det spennende navnet Magic Study. "Den er det vel ingen som vil legge inn?" sa jeg til min kollega som registrerer voksenbøker på biblioteket. "Nei, bare ta den du!" sa hun.

Jeg tok den med meg hjem til godstolen, kroet meg der og leste. Og leste. Det var spennende. Ei slags ekstrem blanding av Skammar-serien, Mira-serien og Morgaine-serien - om sterke jenter med dyretekke som opplever veldig dramatiske ting og bruker magi i kampen mot det onde - med en dæsj av Ringenes herre.
Det eneste aberet var at boka viste seg å være nummer TO i en trilogi. Så jeg gikk fluksens bort til pcen og bestilte de to andre (som nå har kommet! Jippi!).

Magic Study handler om Yelena, som har overlevd tortur og andre grusomme ting i landet Ixia, der magiske evner er forbudt, og som nå er på reise til den magiske byen Citadel. Yelena kan til en viss grad styre andre menneskers handlinger og -viser det seg - helbrede.

På veien til Citadel finner hun sin opprinnelige familie som hun ble røvet fra som barn. De bor i trærne:) Foreldrene er godheten selv, men broren Leif viser et uforklarlig hat mot søsteren, så sterkt at han lar henne bli fanget og torturert av den sterkeste trollkvinnen i landet. Men Yelena er sterk, fysisk og psykisk og magisk, hun lar seg ikke kue. Hun blir magikerlærling hos den gode heksa Irys.

En ukjent mann fanger, trollbinder og mishandler unge jenter, og han er et sted i trollmannsborgen. En oppgave for vår venninne!

Så skjer det noe som forstyrrer henne. En dag kommer utsendinger fra Ixia, og Yelenas store kjærlighet, krigeren og hamskifteren Valek, er blant dem. De vil ha henne med seg tilbake til landet som står for så mange vonde, men også gode, minner. Men hvor ligger lojaliteten hennes nå?

Det er FRUSTRERENDE at jeg ikke klarer å skrive godt om ei så god bok! Men du skal få høre mer når jeg er ferdig med første (Poison study) og andre (Fire study) bok i serien.

Ingen kommentarer: