fredag 27. februar 2009

Nynorsk spenning 1

1. Ulvenatt i Berardenga.
Interessant idé - et halvsøskenpar reiser til Italia og blir fanget i et stort hus sammen med åtte andre unger og en ulvemann (uuuhuuæææ!). De kommer seg såvidt ut i tide.
Det var det.
Selv om idéen er god er ikke gjennomføringen den beste. Til spenningsbok å være er actiondelen for konsentrert, med veldig lite spenningsoppbygging og fullstendig utflating på slutten. I Sortlands bok får vi en ulvemann som viser seg å være en mann i ulveklær, litt detektivarbeid og i tillegg en søt forelskelseshistorie. Det er veldig viktig å vite at det "kitlar slik underleg i magen" på Jonas når han får en klem av nestensøstera Julie. Nemlig.

2. Ulvestova.
Her er det spenning og grøss av et helt annet kaliber. Den ensomme gutten Alf bor alene med faren etter at mora forsvant på mystisk vis. Faren spøker med at mora ligna på ei hulder. Alf møter ei merkelig jente som blir borte i løse lufta i hula der faren og mora møttes. Kanskje ikke huldertanken er så usannsynlig likevel? Spenninga begynner tidlig og holder seg helt til slutten.
Utenom Kaaberbøl sine bøker den beste nynorske spenningsboka jeg har lest:) Tror jeg.

2 kommentarer:

Atle Hansen sa...

Dette var jo veldig kjekt å lesa.
Helsing
Atle

Synne sa...

Og takk for kommentar, som eg endeleg fekk lese! Eg er avhengig av spenningsbøkene dine i jobben min, faktisk:)