fredag 23. januar 2009

Mørket, min venn

Dette er den fjerde boka i I morgen-serien til John Marsden. Ellie og fire av vennene hennes har akkurat begynt å slappe av i New Zealand når de blir headhunta til å hjelpe de newzealandske styrkene i Australia. Det skal ikke være så farlig. De skal bare vise vei, og så skal de proffe soldatene gjøre resten. - You wish.

Det som er så flott med disse bøkene er at de (i tillegg til å være spennende) får deg til å tenke deg om. Det er grusomt, det som skjer.

"Hvis jeg skulle påstå at livet mitt betydde mer enn andres, at det var i orden at andre døde for at jeg skulle få leve, måtte jeg vite at det var greit (...) jeg visste at jeg hadde drept et annet menneske, kanskje mer enn ett, det var noe jeg gjorde, det var min sak og jeg må stå for det."

Men:

"Det spiller ingen rolle hva det koster, det er verd prisen. Du kan ikke leve billig, og du må ha noe å leve for. Betal det det koster og vær stolt av det..."

Jeg vet at jeg leste et nydelig avsnitt til, men jeg kan ikke finne det nå. Irriterende!

Ingen kommentarer: