søndag 17. august 2008

Fenomenet

En skikkelig ungdomsroman! Jeg har lest noen av dem i det siste, og det slår meg at jeg i grunnen liker amerikanske bøker. Er det det at en overvekt av oversatte bøker kommer nettopp fra USA eller England? Er det det at kulturen er kjent, likevel litt eksotisk, gjennom diverse tv-serier og filmer? Eller er de rett og slett godt skrevet?
Jeg likte iallfall Fenomenet av David Klass.

Plottet er lagt på forhånd. En atletisk og kjekk ung skolefotballspiller, Joe Brickman, strever med å få laget sitt opp og fram. Ikke så lett, siden de er veldig gode i forsvar, men ubrukelige i angrep. Fra soveromsvinduet kan Joe se nabojenta Kristine. De har alltid vært venner, men det har aldri blitt noe mer. Det angrer Joe intenst på når et brasiliansk fotballgeni, populært kalt Fenomenet, begynner på skolen. Han tar raskt over Kristine, og hva med laget? Plutselig er de usårbare med sin nye spiss. En spiss som dessverre legger seg ut med en beryktet guttegjeng, og de andre må ta støyten. Blant andre Joe.

Selv om ingen ting overrasket meg, syntes jeg altså at boka var god. A joyable read.

Ingen kommentarer: