tirsdag 5. august 2008

Farvel til Avalon

FERDIG! med de fire bøkene i Avalon-serien til Marion Zimmer Bradley.
LES DEN!, spesielt hvis du har en forkjærlighet for Arthur-fortellinger og tåler heksehistorier. Nei, ikke de om gamle kjerringer med vorte på nesen, ridende på et kosteskaft, men de om "viskvinner" med krefter til å helbrede og drepe og et helt spesielt forhold til Moder Jord.

Det er også ei fortelling om et firkantforhold av sterke og forvirrede følelser, kjærlighet, forakt og hat. Det var dette som skapte mye av spenninga, og som fikk meg til å sitte i sofaen til langt på natt:) Kall meg gjerne romantiker; jeg leter etter gode opplevelser på lesefronten.

Skal tro hvordan det hadde vært å møte den godeste Morgaine? Vel, jeg ville holdt fingrene fra Lancelet. Og Arthur. Og ikke sagt noe stygt om fruen av Sjøen. Og ikke stukket av med de hellige relikviene. Da ville jeg nok vært trygg:)
Spøk til side: Morgaine er en person du får sympati med. Hun er sterk og sta, men opplever også anfall av svakhet og usikkerhet - og denne merkelige kjærligheten.

Ingen kommentarer: