torsdag 31. juli 2008

Det var en gang...

Jeg har vært en lesehest så lenge jeg kan huske. Men hva har jeg lest for noe? Jeg vet ikke hvor mange hyllemeter bøkene ville fylle opp, men det er mange!

Hjemme på ferie fant jeg for gøy fram mine gamle skoledagbøker fra ungdomsskolen og videregående. Her er ei lita liste over bøker jeg leste på ungdomsskolen. Det ble mye romantikk, serier og eventyr. (Det vil si, litt som i dag:))

I 7. klasse: Klosterøyas gåte, Den lange reisen, Arken, Det hemmelige S, Bobseybarna, Jo mere vi er sammen, Carina J (?), Regnbuebroen, Jolly, Pollyanna, Frøken Detektiv, Landet utenfor, Anne Franks dagbok, Lysglimt, Mio min Mio, Katitzi, Evy Bøgenæs-bøker (Kjærlighetens varige glede, Prinsen og halve kongeriket, Et eple til Goliat), Seks søsken (serie), Sommeren med Måne, Indianereventyr.

I 8. klasse: Evy Bøgenæs-bøker, Forsommer, Adrian Mole, Grensesteinene, Bøkene om Bent Jonssøn (Vera Henriksen), En jødisk historie, Hjertets årstider (serie)

I 9. klasse: Veien i Lammets spor, Preludium i Wien, Siste sommaren, Sadie Rose, Mandy, No er det din tur Tove (mer Evy Bøgenæs!)

På videregående leste jeg mindre skjønnlitteratur. Regner med at det var for mye å gjøre på skolen (det er jo noe som heter lekser, ja...)

Hva med musikk?
- litt kristen musikk (Lina Sandell, Marit & Irene, osv.)
- litt klassisk (Händel, kjøpt kassett i Polen..., Schubert)
- litt lett popsang (Sissel Kyrkjebø, Karoline Krüger, Sigvart Dagsland, Odd Kåre Rabben)
- pop/rock (Ten Sharp, Michael Jackson, Osmond Boys, Queen, a-ha, OG New Kids on the Block, selvfølgelig!)

Filmene var det også artig å lese om. Jeg så blant annet Det største spillet, Supergirl, Wargames (som jeg har kjøpt senere), Døden på Oslo S (skolefilm), Annie, Dagen er din (også skolefilm, gjorde sterkt inntrykk), Frida, Ikke uten min datter, My fair lady. Ooooog: Grimm og gru (julefilm, må vite!)
Serier jeg fulgte med på: En vakker dag, Piken fra fremtiden, Veien til Avonlea, Livet med Larkins, Avisgjengen.

Nok mimring for i dag?

Ingen kommentarer: