mandag 23. juni 2008

Fredrikssons nydelige fabrikk

(For de som ikke skjønner tittelen: Fredrikssons fabrikk var en tv-serie som gikk for lenge siden om en mini-konfesjonsfabrikk med en stakkars, svensk sjef.)
Har nå lest tre bøker av Marianne Fredriksson i ganske rask rekkefølge. Etter Syndfloden gikk jeg enda lenger tilbake i tid, til Evas bok og Kains bok. Og for en reise!
Jeg har vel egentlig ikke ord. Her er det poesi, filosofi, fortellerkunst, myter, kjærlighet og hat...
LES DEM!

Bøkene bygger veldig løst på skapelsesfortellingen i 1. Mosebok, så det er den Evaen det er snakk om. Men hun er ikke den første kvinnen, skapt av Adams ribbein - hun er den første av sitt folk som flykter hjemmefra for å kunne leve som et menneske, et menneske med ord. Det gjør hun riktig nok sammen med Adam, som skaper seg sine egne minner og fortellinger om det som har skjedd.

Og Eva tenker mye på dette med ord. De gjør levende, men de begrenser. For når du har satt ord og navn på noe, da har du pustet liv i det, men samtidig trukket opp skillelinjer og lagd et bur til det. En spennende tanke!

Kains bok er den fineste. Kain har gjort det forferdelige (drept broren) når boka starter, men han fortrenger det. Han flykter fra tryggheten hos foreldrene, sin unge kone og en nyfødt sønn - og ender opp som gudekonge... (uffda, spoiler!) Jeg har blitt så boklig blasert nå at det er ganske sjelden ei bok rører ved meg, men det gjorde virkelig denne. Maken til fortelling.

Og så har jeg forresten lest Stjernestøv nettopp (Stardust). Klassisk, flott eventyr med noen mørke elementer... det er jo Sandmans skaper som står bak:) Og så har jeg bestilt filmen. Var usikker på om jeg skulle lese eller se først, men greide ikke vente med boka. Så det så.

Ingen kommentarer: