søndag 13. april 2008

Har jeg glemt å fortelle...

...at jeg nå er ferdig med Twelve treasures-serien til Rosemary Edgill? De siste to bøkene, The cup of morning shadows og The cloak of night and daggers , var unnagjort ganske fort etter at bok to kom fra Amazon. Jeg måtte jo vite hvordan det gikk videre med Ruth og Melior.
Og jeg ble stort sett fornøyd.

Surprise! Ruth finner veien til Alveland - på julaften! - gjennom en mørk kjeller i et stort bibliotek, sammen med den utrolig kjekke sjefen sin Nic. Etter hvert skjønner de to at de er i stor fare; noen vil drepe Ruth, og Nic står i veien.
Samtidig får vi se hvordan Melior leter etter sin utvalgte. Motivene er personlige, men også politiske: bare hun kan bevise renkespillet til den onde Baligant, som vil ta makten i Morning Lands helt på tvers av tradisjoner og regler. Men er det egentlig Baligant som står for renkespillet? Ei skjønn, men grusom dame jobber i kulissene...

I The cup of morning shadows møter vi også
- vismannen Ophidias, som foretrekker å se ut som et dragelignende dyr
- viskvinnen Amadis, som på sin side liker alle skikkelser som skremmer vettet av folk
- den mystiske Fox som leder ei gruppe med lovløse (her er det duket for en skikkelig overraskelse!)
- Meliors hevnlystne kusine Jausserande.

Jakten på The cloak of night and daggers starter i vår verden (World of Iron), nærmere bestemt på Helion i New York, åstedet for en SF-festival (fantasy?). Den psykiatriske sykepleieren Holly, som har brukt en formue på en full rustning med sverd til, er på hotellet sammen med to venninner, Carol og Margot. Så finner hun plutselig en liten mann med spisse ører i gangen, skremt og forslått... og en ny jakt og flukt begynner, ganske lik den Ruth og Melior hadde i bok 1.
Veien går via et mentalsykehus og hundrevis av bibliotek, før våre venner møtes i Alveland.

Slutten var ikke helt bra, syns jeg. For mange tråder skulle knyttes sammen på for kort tid.

Og så fikk de siste linjene meg til å tenke at dette faktisk ikke var slutten på eventyret... kommer det mer fra Rosemary? I så fall hopper jeg på!

Ingen kommentarer: