mandag 3. mars 2008

Farlig fantasy

Er fantasy farlig for barn?
Det spørsmålet fikk jeg av en bekymret mor i forbindelse med en fantasy-kveld vi arrangerte på biblioteket sist uke.
Lærer barn at de kan løse problemer med vold? Lærer de magi?
Jeg prøvde så godt jeg kunne å berolige henne med at iallfall Ringenes herre skulle være ganske ufarlig. Skummel for de minste, men slett ikke utpreget voldelig, og med magiske elementer som bare er der for spenningens skyld. Ingen av de "magiske" ordene virker!

Men kunne jeg overbevist en Harry Potter-glad åtteåring om det? Ville han/hun hatt klarsyn nok til å skjønne forskjellen på diktning og fakta?
Og hva med de som elsker voldsspill? Vil de se på fantasy som et påskudd til å "follow the dark side"?

Jeg tror fantasy har en funksjon for både barn og voksne. De gir gode opplevelser, fremfor alt et håp om at det gode vil seire! Men det er noen bøker det bør finnes aldersgrense for, det kan jeg se. Jeg kommer ikke til å anbefale hverken Mira eller Elvens barn til en åtteåring. De skal ikke tenke at et menneske skal kunne bli besatt eller la seg besette av onde ånder. Det er det nemlig noen som tror på i virkeligheten...

Ingen kommentarer: