mandag 3. mars 2008

Brave new world

Uæææ! Internett er farlig!
Det har jeg virkelig skjønt etter å ha

1) lest "Skyggespillet" av Ralf Isau, en tjukk spenningsroman der ei jente uten å vite det starter katastrofetilstander rundt om i verden via internett. Masse datateknikk her, det kan nok stoppe spenningen litt, men uansett vel verd å lese. Og selv om det fremdeles (etter 9 år) er noen tydelige science fiction-elementer i boka (forhåpentligvis!), så er det skremmende aktuelt. Hva skulle samfunnet vårt i dag gjort uten internett? (Og hva skulle jeg gjort uten epost, blogg, facebook, youtube, amazon osv. osv. ?)

2) sett filmen "Wargames" fra slutten av 1970-tallet. Selvfølgelig samme dag. En unggutt starter nesten tredje verdenskrig fordi det amerikanske NORAD har satt alt sitt håp til en påståelig datamaskin.

Ja, ja, jeg har iallfall ikke fått noen smittsom sykdom gjennom skjermen ennå. Tror jeg.

1 kommentar:

Dag sa...

Brave new world, og utan å nemne Iron Maidens strålande hit. No vart eg djupt såra og vonbråten Synne. Hadde trudde betre om deg. Men sidan e er tå're pedagogiske slaget legg eg inn heile teksten.

Dying Swans twisted wings
Beauty not needed here
Lost my love, lost my life
In this garden of fear
I have seen many things
In a lifetime alone
Mother love is no more
Bring this savage back home

Wilderness house of pain
Makes no sense of it all
Close my mind dull this brain
Messiah before his fall
What you see is not real
Those who know will not tell
All is lost sold your soul
In this brave new world

A brave new world
In a brave new world
A brave new world
In a brave new world

Dragon Kings Dying Queens
Where is salvation now
Lost my life lost my dreams
Rip the bones from my flesh
Silent screams laughing here
Dying to tell you the truth
You are planned you are damned
In this Brave new world

A brave new world
In a brave new world
A brave new world
In a brave new world


Dag