tirsdag 5. februar 2008

Yesss! for Keyes!

Etter å ha fått ut låne-fingeren satte jeg meg ned med Elvegudens utvalgte, en serie på to bøker av J. Gregory Keyes.
Kjempebra!

Bøkene er unike, vil jeg si. Hvorfor? Vel, i hvilke andre bøker har en tenåringsgutt sex med en naturgud? Og hvor finner en ellers vandøde snikmordere på et skip styrt av drager, i selskap med en gammel bibliotekar?
I tillegg er det bare en følelse jeg har. Ei god bok kan ikke forklares, den må oppleves.

Her er det høyspenning, grøsserfaktorer og gripende beskrivelser av sterke følelser. Målet og reisa er der, som ellers i fantasy. Vi møter to helter, prinsessa Hezhi som går en usikker framtid i møte på grensa til puberteten, og bondesønnen/krigeren Perkar som leter etter en måte å befri kjæresten sin på. Dessverre er hun en bekkegudinne, fanget av den mektige Elven. Så viser det seg at Elven også har alt å si for Hezhis skjebne, og de to barna/ungdommene nærmer seg hverandre på en mystisk måte over landegrensene. De må også lære å kjenne seg selv, godta sine egne åndelige og følelsesmessige grenser. Hardt nok.

Jeg ser noen likhetspunkter med Tidshjulet. Åndetro, overnaturlige krefter som må holdes i sjakk. Renkespill og mistro. Men likevel! Kommer ikke til å glemme denne med det første! (Bank i bordet.)

Ingen kommentarer: