lørdag 8. september 2007

Virkelige mennesker

Selv om jeg er veldig glad i fantasy og andre eventyr, er det lite som er så godt som ei god nåtidshistorie. Ei historie som får deg til å føle at du er der: Du ser, du kjenner, du gråter, du ler. Jeg leste ei sånn bok i går. Den heter "Ligge i grønne enger". Det har vært venteliste på boka i lange tider, sannsynligvis mye på grunn av viraken rundt de to første i serien (Berlinerpoplene og Eremittkrepsene.) Men vet du hva? De har fortjent det. Jeg har veldig lite til felles med en grisebonde i Trøndelag, eller en designerhomse i København. Men jeg kan komme dem helt inn på livet mens jeg sitter i min egen sofa.
Det kalles skjønnlitteratur. Det skjønner jeg.

1 kommentar:

Line/bibliotekar på Blakstad sa...

Har også lest "Ligge i grønne enger", og ble, i motsetning til deg, veldig skuffet. Likte verken innholdet eller språket. Og jeg føler jeg sitter igjen med litt for mange spørsmål om hva som skjer videre med personene, særlig siden Ragde har sagt det ikke blir noe bok nr. 4 (men det sa hun jo om bok nr. 3 også...)