tirsdag 18. september 2007

Skjerp deg, Jonny! - eller: Hva er god litteratur?

Jonny Halberg har gjort det. Gjort meg irritert. Han har lansert begrepet "mellomlitteratur" - for romaner som "Berlinerpoplene" og "Wonderboy". De er for tilgjengelige, sier for mye. Skal tro hva slags syn Jonny har på hva som er god litteratur? Det ser ut som han fremdeles mener at litteratur først og fremst skal sette ting under debatt. Det må iallfall være LITT arbeid med å lese ei bok, en kan ikke få alt opp i hendene.
Jeg har også reagert på bøker som er fulle av klisjeer, bøker som en bare sitter igjen med en tom følelse med etterpå. Men kanskje enda verre er bøker som jeg ikke skjønner noe av, og som ikke gir meg noe som helst! Jeg vil ikke jobbe når jeg leser - jeg leser for å slappe av, nyte, innta den gode litteraturen!
Så det så.

PS1: Forresten har jeg nettopp lest "Rose Madder" av Stephen King. Den var helt spesiell, selvfølgelig - startet som et hverdagsdrama om kvinnemishandling og sluttet i grøss... lesverdig, men kanskje grøssen kunne vært unngått.
PS2: Robert Jordan er død - snufs! Og uten at den siste boka ble ferdig:(

Ingen kommentarer: