tirsdag 24. april 2007

The point of no return...

Noen som har sett filmen "The Phantom of the Opera" fra 2004?
Anbefales. Nydelige sanger av Lloyd Webber som setter seg på hjernen, flotte kostymer, et slags gotisk kjærlighetsdrama. Alt. Vil helst bare nyte det.

Men: Jeg har en følelse av at filmen (dvs musikalen til Lloyd Webber) bygger litt vel løst på den originale boka til Gaston Leroux. For å bli helt sikker har jeg nå bestilt boka fra Deichman (for de uinnvidde: Deichmanske bibliotek i Oslo).

Filmer har det med å bli litt annerledes enn boka. Et eksempel jeg er veldig glad i å ta fram er "Eragon", som var VELDIG løst basert på Christopher Paolinis bok. Så moralen er i det tilfellet: ikke se filmen, les boka!

Men når det gjelder Operafantomet kan det jo være at jeg finner ut det motsatte.

1 kommentar:

lineft sa...

En bok som absolutt ikke er bedre enn filmen er Forrest Gump. Likte ikke boka i det hele tatt, men filmen er jo fantastisk. Så selv om jeg er bibliotekar må jeg i det tilfellet si: "Se filmen, ikke les boka". Men det er heldigvis ikke så ofte vi trenger å si det!